دسته‌بندی نشده

هیوندای ولستر

هیوندای ولستر

هیوندای ولستر به کره ای 현대 벨로스터 یک کوپه لیفت بک که برای اولین بار در سال 2011 توسط هیوندای موتورز تولید شد و فروش آن در کره جنوبی از 10 مارس 2011 آغاز شد و از سال 2011 در ایالات متحده آمریکا و کانادا و در پاییز همان سال هم به رونمایی رسید.

 

خلأ موجود در زمانی که هیوندای موتورز ماشین خود را یعنی هیوندای تیبورون که همان هیوندای کوپه FX می باشد و از سال 2008 تولید آن را متوقف کرد پر می کرد.

 

این خودرو شامل یک در بزرگ در سمت راننده و دو در کوچکتر در سمت سرنشین است که این پیکربندی بیشتر در خودروهای تجاری و مینی ون ها رایج است.

 

کانسپت هیوندای سومین خودروی مفهومی از کامپکت های اسپرت هیوندای بود که در مرکز طراحی و فنی هیوندای طراحی شد و شامل موتور 2.0 لیتری DOHC Theta خطی چهار سیلندر و یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک بود و این خودروی مفهومی در سال 2011 به خودروی Veloster Coupe تبدیل شد که با نام رمز FS توسعه یافته و بر روی نسخه اصلاح شده کیا Cee’d ساخته شده است.

 

در اکثر نقاط جهان، مدل تولیدی هیوندای ولستر از یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری با تزریق مستقیم و 138 اسب بخار و گشتاور 167 نیوتن متر در 4850 دور در دقیقه استفاده می کند.

 

گیربکس شش سرعته دستی استاندارد خود شرکت هیوندای که برای این خودرو استفاده کرده است بر روی آن نصب می باشد اما در حالی که یک گیربکس شش سرعته دو کلاچه (DCT) با شیفترهای پدال پشت فرمان به عنوان یک آپشن اضافه در اختیار مشتریان قرار داده است که این گیربکس توسط هیوندای توسعه داده شد و اولین گیربکس دوکلاچه این شرکت محسوب می شود که روی این خودرو به صورت سفارشی قرار میگیرد ولی برای برخی از بازارها مانند خاورمیانه، شیلی و برزیل، این خودرو بدون موتور GDI ارائه شد.

 

هیوندای ولستر به طور کلی بین 2 سطح تریم تقسیم می شوند که عبارتند از:

ولستر کوپه

ولستر کوپه اسپرت

 

مدل اسپرت یک سانروف پانوراما، چرخ‌های 18 اینچی و فضای داخل کامل چرمی را به مدل پایه خودرو اضافه می‌کند که ازاین نظر با خودرو های استاندارد شرکت کمی کتفاوت است.

 

خودروهای بازار اروپا به صورت استاندارد با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه می شوند و دارای گزینه گیربکس اتوماتیک DCT می باشند.

 

همچنین در بازار اروپا این خودرو بخاطر قوانین آب و هوایی که وجود دارد شامل گزینه “BlueDrive” است که لاستیک هایی با مقاومت غلتشی کم و فناوری استاپ استارت را به موتور اضافه می کند که آلایندگی را کاهش دهد.

 

یک نسخه دیگری از ولستر به نام Veloster Turbo توسط هیوندای تولید شد که از یک موتور 1.6 لیتری T-GDi Gamma استفاده می کند که بسته به نوع منطقه خروجی های متفاوتی دارد برای مثال در آمریکای شمالی، موتور 204 اسب بخار، در 6000 دور در دقیقه و در بازارهای دیگر، مانند اروپا، موتوری با قدرت کمتر با قدرت 186 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه با همان گشتاور 265 نیوتن متر دریافت می کند، اما در اینجا در محدوده دور موتور 1500 دور در دقیقه تغییر کرده است.

 

نسخه دیگری از این ماشین با نام Veloster N که از کیت N برخوردار بود در سال 2019 عرضه شد، و اولین مدل N از محصولات هیوندای بود که در آمریکای شمالی فروخته شد.

 

ولستر N به یک گیربکس دستی 6 سرعته مجهز بود، وهمچنین در نسخه اتومات یک گیربکس 8 سرعته دوکلاچه تر که به تازگی توسعه داده شده است در سال 2020 برای این ماشین مجهز شده و هر دو مدل گیربکس با یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ مجهز هستند که تا 275 اسب بخار قدرت دارد.

 

در آوریل 2020، Veloster N به یک گیربکس 8 سرعته دو کلاچه تر همانطور که گفتیم مجهز شده است که طبق ادعا شرکت هیوندای، این خودرو را قادر می سازد در 5.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

 

نسخه ایی که از ولستر در ایران وجود دارد توسط آسان موتور به ایرن وارد شد که همان نسل اولیه این خودرو هست که از یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حجم 1591 سی سی که می تواند در محدوده 6300 دور بر دقیقه حداکثر قدرت 138 اسب بخاری و همچنین در محدوده 4850 دور بر دقیقه، حداکثر گشتاور 167 نیوتن متری تولید کند و نیروی تولیدی موتور هم توسط یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود.

هیوندای ولستر (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *