دسته‌بندی نشده

کیا ریو

کیا ریو یک خودروی ساب کامپکت که توسط کیا موتورز از نوامبر 1999 تولید می شود و اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد.

 

سبک های بدنه ی آن شامل یک هاچ بک ، سه و پنج در و سدان ، مجهز به موتورهای بنزینی و دیزلی خطی و دیفرانسیل جلو است.

اولین نسل کیا ریو که هر دو مدل سدان چهار در و استیشن پنج در در کره رونمایی شد ، کم‌هزینه‌ترین خودروی تولید انبوهی بود که کیا در ایالات متحده فروخته بود در حالی که مدل ریو و مقرون به صرفه بودن آن مورد استقبال قرار گرفت، ولی به دلیل کیفیت ساخت ضعیف و تجربه رانندگی آن مورد باز خورد مثبت واقع نگرفت.

استیشن واگن آن با نام های “Rio Cinco” در ایالات متحده،“Rio RX-V” در کانادا و “Rio Look” در شیلی به بازار عرضه شد ولی نسخه سدان آن در انگلستان فروخته نمی شد و استیشن واگن در آنجا با نام “ریو” شناخته می شد.

 

در یونان، هر دو نسخه به عنوان “ریو” فروخته شد. در کره جنوبی، این تنها نسلی بود که از نام ریو استفاده کرد، زیرا نام پراید از نسل دوم به بعد آن مورد استفاده قرار گرفت.

نسل اول ریو تنها یک موتور برای هر مدل سال در ایالات متحده ارائه می کرد که یک موتور بنزینی 1.5 لیتری DOHC I4 با قدرت 96 اسب بخار از سال 2001 تا 2002 سپس یک نسخه بزرگتر که، یک موتور 1.6 لیتری DOHC چهار سیلندر با قدرت 104 اسب بخار که برای مدل های 2003 تا 2005 مورد استفاده قرار گرفت.

در همه ی مدل ها امکان انتخاب گیربکس دستی پنج سرعته یا اتوماتیک چهار سرعته F4A-EL را داشتند که در برخی از کشورها ، از جمله انگلستان و بیشتر در کشورهای قاره اروپا ارائه شد ولی در نسخه ایالات متحده نسخه پنج در ریو دارای فرمان برقی و سرعت سنج، که به صورت اختیاری روی ماشین نصب میشدند به فروش می رسیدند.

نسخه های بازار داخلی کره شامل نسخه ی 1.6 لیتری نمی شد، بخاطر اینکه سیستم مالیات کره جنوبی برای خودروهای بیش از 1500 جریمه های سنگین اعمال می کرد.

نسل اول هاچ بک با نام Rio RX-V در کره جنوبی به بازار عرضه شد.

امکانات ایمنی شامل کمربند ایمنی و کیسه هوا برای راننده ، ABS که به عنوان یک آپشن برای خودروهای خط تولید در دسترس بود اما به طور پیش فرض برای مدل های فول به عنوان مثال، Rio LX، در بریتانیا، و Rio LS، در یونان اضافه می شد.

نسخه‌ای به نام Sports-Pac وجود داشت که دارای کاپوت، بال عقب، چرخ‌های طلایی و رنگ آبی بود که همگی از سوبارو ایمپرزا الهام گرفته بودند ولی از نظر مکانیکی Sports-Pac با مدل‌های معمولی یکسان بود، به غیر از سیستم تعلیق پایین‌تر که در آن نسخه اضافه شده بود.

ریو در ایران توسط شرکت سایپا از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۱ تولید شد که این خودرو با وزن ۱۱۰۰، دارای موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ به قدرت ۹۸ اسب بخار می‌باشد که شتاب صفر تا صدی برابر ۱۱ ثانیه، حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر و مصرف سوخت ۵ لیتر در بزرگراه و ۷ لیتر در شهر و مصرف ترکیبی ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.

در خودروی ریو تولید شده در ایران بسیاری از امکانات خودرو از جمله ایربگ هاي راننده و شاگرد، آینه‌های برقی، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی، چراغ نقشه خوان، تنظیم برقی چراغ جلو، اهرم تنظیم فرمان، گرم کن صندلي، مه‌شکن جلو، آنتن برقی و سیستم صوتی فابریک کره‌ای توسط سایپا حذف شدند.

تولید این خودرو در ایران سال ۱۳۹۰ به دلیل نبود ایربگ (که از آن سال به بعد نصب آن بر روی تمام خودروهای ایرانی اجباری شد) و مخالفت کیا با هرگونه دستکاری از طرف شرکت سایپا ،ریو مونتاژی تولیدش خاتمه یافت.

 

کیا ریو 2

کابین کیا ریو 2022

2 دیدگاه در “کیا ریو

  1. Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. Its always exciting to read content from other authors and use a little something from other web sites.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *