هیوندای

هیوندای سانتافه IX45

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه IX45

هیوندای سانتافه IX45 یک خودروی کاربردی SUV اسپرت است که توسط کشور کره جنوبی در شرکت هیوندای از سال 2000 تولید می شود. این نام از شهر سانتافه، نیومکزیکو گرفته شده است و برای سال 2001 به عنوان اولین خودروی SUV شرکت هیوندای معرفی شد.

سانتافه نقطه عطفی در برنامه بازسازی این شرکت در اواخر دهه 1990 بود زیرا این SUV مورد استقبال خریداران آمریکایی قرار گرفت که بین سال های 2006 تا 2012، سانتافه بین کراس اوور کامپکت کوچکتر خود توسان و وراکروز بزرگتر قرار گرفت.

نسل سوم سانتافه که در سال 2012 معرفی شد در دو نسخه معمولی و شاسی بلند توسعه یافته عرضه شد که مدل معمولی با نام سانتافه اسپورت در آمریکای شمالی (صندلی‌های سه ردیفه در این نسخه موجود نبود) که به سادگی در بازارهای جهانی فروخته می‌شد (صندلی‌های سه ردیف استاندارد به انتخاب مشتری بودند)و در حالی که مدل شاسی بلند سانتافه درایالات متحده آمریکا با نام خود سانتافه، سانتافه با نام XL در کانادا و در کره جنوبی با نام هیوندای مکسکروز به فروش می رسیدند.

نسل دوم آن که روی پلتفرم CM از سال 2012-2006 که روی خط تولید هیوندای قرار گرفت با سه تیپ GLS،SE،LX تولید که تیپ GLS وارد بازار ایران شد.

سانتافه GLS 3.5 طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۱۷۹۳، ۱۸۹۰ و ۴۶۷۵ میلی‌متر است. طول محور آن ۲۷۰۰ میلی‌متر است که به همراه سیستم 4WD نیرو را در جاده های ناهموار بهتر کنترل می‌کند.

سانتافه GLS با باک ۷۳ لیتری‌اش به صورت تئوری می‌تواند ۷۰۴ کیلومتر را بدون وقفه حرکت کند که این مدل از هیوندای در ازای مصرف هر ۵٫۴ لیتر از بنزین بدون سرب ۴۳٫۲ کیلومتر حرکت می‌کند.

نسل سوم که از سال 2018-2013 روی خط تولید هیوندای بود در بدو ورود به بازار ایران توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند بطوریکه در چند سال، هیوندای سانتافه رکورد واردات را در دست داشت.

هیوندای سانتافه IX45 اگرچه از نظر موتور نسبتا ضعیف است و حتی بعدا با استفاده از تکنولوژی تزریق مستقیم یا جی دی ای سعی بر برطرف کردن ضعف موتور داشتند اما بازهم کافی نبود و به غیر از قدرت ،ایراد در اویل پمپ باعث یاتاقان زدن و مشکلات دیگر میشود اما امکانات و چهره بروز سانتافه آن را در لیست پرفروش‌ها نگه داشته‌است که هیوندای سانتافه بی شک جز موفق‌ترین خودروهای وارداتی در ایران از نظر فروش است.

سانتافه در دو مدل ۵ و۷ نفره عرضه میشود که دو صندلی در صندوق میباشد و متاسفانه اصلا فضای مناسبی را برای ردیف سوم طراحی نکرده اند ضمن اینکه برای سرنشینان آن دریچه سیستم تهویه با تنظیم شدت هوا نیز وجود دارد که از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی سانتافه با تیپ‌های زیاد و البته گیج‌کننده به داخل کشور راه یافته‌است.

مدل پایه این خودرو دارای تجهیزات رفاهی و ایمنی نظیر سیستم ترمز دیسکی با دیسک‌های خنک شونده در جلو به همراه سیستم‌های ABS, EBD,EBA، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده به همراه بوق اخطار نبستن کمربند، دو ایربگ، کروز کنترل، سیستم صوتی با صفحه نمایشگر با ورودی‌های USB, AUX, Ipod با ۶ بلندگو به همراه دکمه‌های روی فرمان، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک عقب، گرمکن صندلی‌های جلو، در صندوق برقی، سیستم پارک الکترونیک EPB , سیستم eco برای کاهش مصرف ، وجود جک‌های هیدرولیکی برای کاپوت و در صندوق، کامپیوتر سفری، نمایشگر چند منظوره، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل،روکش چرم صندلی‌ها، شیشه‌ها و آینه‌های برقی همراه با گرمکن، سیستم تهویه همراه با دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب با قابلیت فعال و غیرفعال می‌باشد که در مدل‌های فول امکاناتی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای، صندلی‌های برقی همراه با حافظه، تعداد بیشتر ایربگ‌ها و سیستم‌هایESC , DBC و … نیز وجود دارد.

 

هیوندای سانتافه

کابین هیوندای سانتافه 2013

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *